Podczas konferencji prasowej w Warszawie, Ryanair poinformował dziś (21 stycznia) o rekordowym rozkładzie lotów na sezon letni 2025. Linia zaoferuje po raz pierwszy w historii ponad 20 mln foteli na trasach z Polski, które obsłużą 44 samoloty przewoźnika zbazowane w naszym kraju. Jednak nie wszędzie jest tak kolorowo, bo w przypadku aglomeracji warszawskiej podaż spadnie o 1,4 mln siedzeń.
Na wtorkowej konferencji w Warszawie przedstawiciele Ryanaira Jason McGuinness, dyrektor handlowy, oraz Michał Kaczmarzyk, prezes Buzza, ogłosili, że w tym roku linia zaoferuje rekordowy rozkład z Polski. Dokładnie irlandzka grupa zaoferuje 307 połączeń, w tym 23 nowe, co przełoży się na 20 mln foteli dostępnych w sprzedaży, czyli o 5 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
- Rekordowy rozkład Ryanair z Polski w nadchodzącym sezonie letnim oraz wzrost floty bazującej na polskich lotniskach do 44 samolotów, umocnią naszą pozycję największego przewoźnika w Polsce, oferującego 307 kierunków. Nasz zespół w Polsce wzrośnie z 2,5 do 2,8 tys. Osób, dzięki 300 dodatkowym miejscom pracy dla załóg lotniczych oraz personelu obsługi naziemnej w naszych bazach operacyjnych w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu - powiedział Michał Kaczmarzyk, prezes spółki Buzz z Ryanair Group.
Ryanair zwiększy oferowanie na Lotnisku Chopina, uruchamiając loty na trzech kolejnych trasach. Z Warszawy boeingi 737 będą latać także do
Malagi, Pizy i Tirany. Jest także szansa na loty do Londynu-Stansted. Największy port lotniczy na Mazowszu nie jest już dla irlandzkich linii lotniczych „shocking airport”, a przewoźnik powrócił na Okęcie w lecie 2023 roku. Od tego czasu budżetowy przewoźnik oferuje loty na sześciu trasach do Anglii (Manchester), Austrii (Wiedeń), Belgii (Bruksela), Hiszpanii (Alicante i Palma de Mallorca), oraz do Pafos na Cyprze.
Jednocześnie Ryanair drastycznie
ograniczył swoją ofertę na Mazowszu. Jest to efekt fiaska negocjacji z Mazowieckim Portem Lotniczym Warszawa-Modlin. Pod koniec września 2023 roku wygasła 10-letnia umowa Ryanaira z Mazowieckim Portem Lotniczym w Nowym Dworze Mazowieckim, którą zawarł ówczesny zarząd portu. Operowanie w Modlinie jest sporo droższe, lecz w porównaniu do innych portów lotniczych w Polsce, np. Krakowa, który jest dla irlandzkich linii największą bazą nad Wisłą, nowy taryfikator opłat w Nowym Dworze Mazowieckim jest nadal niskokosztowy.
– Musieliśmy dostosować operacje z Modlina do obecnie obowiązujących taryf. Gdy rosną koszty, część dotychczas rentownych kierunków przestaje się opłacać. Jako spółka notowana na giełdach w Dublinie i Nowym Jorku, musimy kierować się rachunkiem ekonomicznym. Nie możemy oferować tras, które systematycznie przynoszą straty, gdy mamy alternatywne, rentowne kierunki. Jedynym powodem ograniczenia operacji w Modlinie jest kwestia finansowa – wyjaśnił Michał Kaczmarzyk.
Bez nowej umowy Ryanair ograniczył w tym roku oferowanie w Modlinie o 50 proc. (-1 mln foteli) i zredukował liczbę zbazowanych samolotów o jedną sztukę z pięciu do czterech.
- Jako linia lotnicza numer 1 w Europie i Polsce, Ryanair z dumą osiąga ten znaczący kamień milowy, oferując po raz pierwszy w naszej historii ponad 20 milionów miejsc rocznie w Polsce. Podstawą tego sukcesu jest rekordowy letni rozkład lotów na rok 2025, w którym Ryanair będzie operował z 13 polskich lotnisk, w tym 6, na których bazuje 44 samoloty (inwestycja 4,4 mld dolarów). Te samoloty połączą Polskę z ponad 300 kierunkami, w tym 23 nowymi letnimi trasami, napędzając wzrost ruchu, dostępność tanich lotów i tworzenie miejsc pracy – szczególnie w Krakowie i Wrocławiu, gdzie tego lata dodamy 3 samoloty. Cieszymy się również, że mogliśmy uwzględnić lotniska regionalne w Polsce w tym rekordowym wzroście ruchu, oferując nowe trasy do Bydgoszczy, Lublina, Rzeszowa i Olsztyna-Mazur - dodał McGuinness.
Ryanair na konferencji potwierdził, że w tym roku odbierze 29 boeingów B737 MAX, z których część trafi do Polski. Informację tę potwierdził przedstawiciel Ryanaira, jednak nie sprecyzował jaka liczba trafi na polskie lotniska. Irlandzka grupa opisała to jako "inwestycję o wartości 3 mld dolarów w nową technologię lotniczą, która stworzy ponad 2 tys. nowych miejsc pracy dla wysoko opłacanych specjalistów lotniczych w Europie".
- Jesteśmy w stałym kontakcie z Boeingiem i nie spodziewamy się żadnych zmian naszego harmonogramu dostaw 29 maszyn na ten rok. Ryanair jest jednym z największych klientów programu B737, więc nasza pozycja negocjacyjna jest nieco inna - powiedział Jason McGuinness, dyrektor handlowy Ryanair.
Z innych nowości irlandzkiej grupy dotyczącej polskiego rynku jest ogłoszenie dziś (21 stycznia) pięciu nowych połączeń z Bratysławy. Wśród nich jedną z nowości będzie
trasa do Gdańska.